Αγαπημένο και διαχρονικό ριγέ

Η ιστορία της ρίγας

Έχει φορεθεί απ’ όλες τις τάξεις και από κάθε ηλικία – άνδρες, γυναίκες, παιδιά – αψηφώντας τις τρέχουσες τάσεις της μόδας αλλά και έχει αγαπηθεί από προσωπικότητες όπως η Brigitte Bardot , ο Picasso, ο James Dean, ο Jean Cocteau, ο Kurt Cobain, κα. Πανταχού παρόν και λατρεμένο το ‘παιχνιδιάρικο’ ριγέ έχει κυριαρχήσει τον κόσμο της μόδας τα τελευταία 150 χρόνια και εξακολουθεί να κρατά γερά τα σκήπτρα ,να κάνει την εμφάνισή του σε άπειρα street style ρεπορτάζ, editorial μόδας, στα catwalk και τις best dressed -“καλύτερες εμφανίσεις”- των celebrities. Αποθεώθηκε δε από κάποιους σύγχρονους και καταξιωμένους σχεδιαστές μόδας όπως , ο Jean Paul Gaultier που κυριολεκτικά το λάτρεψε και το ανέδειξε αφιερώνοντας ολόκληρες συλλογές σε κλασικό σικ μοτίβο.

Σύμβολο του περιθωρίου ή “ο διάβολος φορούσε…” ρίγα!

Ξεφυλλίζοντας την ιστορία της μόδας βέβαια, ανακαλύπτουμε πως η ακαταμάχητη ρίγα στο πέρασμα των αιώνων φορέθηκε με διάφορους τρόπους και υπήρξε σύμβολο συγκεκριμένων κοινωνικών ομάδων. Αν ταξιδέψουμε πίσω στο Μεσαίωνα, παρατηρούμε ότι ριγέ ενδύματα φορούσαν οι φυλακισμένοι, οι πόρνες, οι κλόουν, οι δήμιοι και οι κατάδικοι, άνθρωποι δηλαδή του περιθωρίου. Αντίστοιχα, στη Μεσαιωνική ζωγραφική “ο διάβολος φορούσε…” ρίγα! Έτσι για πολλούς αιώνες στο δυτικό κόσμο, το ριγέ ταυτίστηκε με το «περιθώριο»  και ρίγες φορούσαν οι σκλάβοι και οι υπηρέτες, τα μέλη του πληρώματος και οι κατάδικοι για να ξεχωρίζουν.

Men in prison stripes
Men in Prison, by John P. Soule [Public domain], via Wikimedia Commons
Είναι ριγέ… είναι σικ

Πότε και πώς το ριγέ κατάφερε από τους κατάδικους να κατακτήσει τις πασαρέλες; Τους δύο τελευταίους αιώνες, οι ρίγες σταδιακά αποσυνδέθηκαν από το σκοτεινό και μαύρο “παρελθόν” τους, αποκτώντας θετική διάσταση και συνδέθηκαν με νοήματα όπως αυτά της ελευθερίας, ζωντάνιας, νεότητας, ζωηράδας, διάθεσης για παιχνίδι και ευχαρίστησης. Ζωντανό παράδειγμα είναι οι “επαναστατικές ρίγες” στις σημαίες της Γαλλίας και των ΗΠΑ.  Η αρχή θα μπορούσε να εντοπιστεί αρχικά στα παιδικά ρούχα, όταν μέλη Βασιλικών οικογενειών της Ευρώπης θα αρχίσουν δειλά- δειλά να φορούν ναυτικά ρουχά στα παιδιά, όπως μαρτυρά ο πίνακας του 1846, όταν η Βασίλισσα Βικτώρια έντυσε τον τετράχρονο γιο της, Albert Edward, με στολή ναύτη για να επιβιβαστεί στο βασιλικό yacht. Η ρίγα επίσης μπορεί να εντοπιστεί και στα πρώτα μαγιώ της εποχής, τις χαρακτηριστικές ολόσωμες φόρμες.

Στη Γαλλία, με Διάταγμα του 1858 εισάγεται η ‘Μαρινιέρα’ ως επίσημη στολή του Ναυτικού σώματος, ορίζοντας μάλιστα και συγκεκριμένες προδιαγραφές. Το σώμα της μπλούζας έπρεπε να φέρει 21 λευκές ρίγες, όσες και οι νίκες του Ναπολέοντα και μάλιστα να είναι διπλάσιες σε πάχος από τις 20 ρίγες χρώματος μπλε. Έτσι το ριγέ γίνεται και επισήμως θεσμός αλλά και μόδα στις αρχές του 20ου αι. όταν μια γυναίκα θα εμπνευστεί κατά την παραμονή της στη Γαλλική Ριβιέρα από το ριγέ, την απλότητα και πρακτικότητα των στολών των ναυτικών και θα δημιουργήσει μιας ίσως από τις πιο πρωτοποριακές συλλογές (1917) στην ιστορία της γυναικείας μόδας.  Ο λόγος για την Coco Chanel, η οποία με το ναυτικό στυλ, το casual και το ζέρσευ, ως βασικό ύφασμα, θα σπάσει τα πρότυπα  και θα «απελευθερώσει» τη γυναίκα από τα ενδυματολογικά δεσμά της εποχής. Έτσι η Chanel λατρεύοντας το μινιμαλισμό της αγαπημένης της ρίγας, την έκανε θρύλο και από ένδυμα των ναυτών την ανέδειξε σε ένδυμα πολυτέλειας, που φωτογραφήθηκε πάνω σε yacht, φορέθηκε από αστέρες του Hollywood και αγαπήθηκε και από τα δυο φύλα! Πολλά χρόνια αργότερα,  ο Karl Lagerfeld, με σεβασμό στην κληρονομιά του οίκου Chanel, θα εντάξει τη μαρινιέρα στις επιδείξεις μόδας και ιδιαίτερα στις καλοκαιρινές prêt-a-porter συλλογές του με τίτλο «Croisière».

[metaslider id=1144]

Στη δεκαετία του 1960, μετά την εμφάνιση της Jean Seberg  με μαρινιέρα στην ταινία του Godard  «Με κομμένη την ανάσα» [«Au bout du souffle», 1960], ο Yves Saint Laurent θα λανσάρει και πάλι το ριγέ στην υψηλή ραπτική. Ωστόσο ο Jean Paul Gaultier είναι αυτός που έμεινε από τη δεκαετία του ’80 και για πολλές δεκαετίες ο πιο πιστός στην μαρινιέρα, δοκιμάζοντας διαφορετικά στιλ και υλικά.  Από τη δεκαετία του 2000, αρκετοί οίκοι μόδας όπως η Kenzo θα λανσάρουν το ριγέ μαζί με το πουά ενώ η Sonia Rykiel, που έγινε διάσημη με το χρωματιστό ριγέ πάνω σε μαύρο, θα επανέλθει στα κλασικά χρώματα-λευκό και μπλέ- της μαρινιέρας.

Ιστότοπος http://www.myfabricoflife.com
Άρθρα δημιουργήθηκαν 38

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Σχετικά άρθρα

Ξεκινήστε να γράφετε τον όρο αναζήτηση επάνω και πατήστε enter για Αναζήτηση. Πατήστε ESC για ακύρωση.

Επιστροφή επάνω